Top weekend! - Reisverslag uit Zuidwolde, Nederland van Lisanne Veen - WaarBenJij.nu Top weekend! - Reisverslag uit Zuidwolde, Nederland van Lisanne Veen - WaarBenJij.nu

Top weekend!

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

14 April 2014 | Nederland, Zuidwolde

Top weekend!

Even weer een kort reisverslagje vanuit het regenachtige Suriname..
Het weer laat ons al een paar dagen een beetje in de steek, maar ik heb wel een super leuk weekend gehad!

Het weekend begint hier voor mij al op donderdag. Moet zeggen dat dit vrij snel went haha, want in Nederland ben ik dit niet gewend. Donderdagavond zijn wij met z’n allen gezellig op stap geweest naar Havana. Een mooie discotheek met goede muziek! De volgende dag (vrijdag) werden wij om 10.30 uur opgehaald door onze taxi chauffeur voor een lekker dagje strand. We hebben daar heerlijk gelegen en genoten van het weer. Ik dacht dat ik wel kon zonnen zonder mij in te smeren, maar helaas.. goed verbrand! Maarja, wat rood is wordt vanzelf bruin haha.. Goed insmeren met after sun en dan komt alles goed.

Van zaterdag op zondag zijn wij met een paar van het huis op trip geweest naar Galibi. Niet iedereen van ons is mee geweest, omdat zij deze trip met hun familie of vriend gaan doen. Met een groep van 17 man zijn wij met een busje vol richting Galibi gereden. Met het busje alleen komen we er niet dus we hebben ook nog ruim anderhalf uur in een bootje gevaren. We hebben met het bootje een tussenstop bij Frans Guyana gemaakt. Hier hebben wij de gevangenis bezocht en over een groente/fruit markt gelopen. Tussendoor hadden we af en toe last van wat regen, maar het viel gelukkig nog mee. Nadat we met z’n allen iets hadden gedronken bij een kroegje en overheerlijke roti hebben gegeten, (wat ik heb overgeslagen, omdat ik dit niet lekker vind) hebben wij de reis naar Galibi voortgezet. Regencape weer aan en gaan met die banaan! Tijdens deze rit werden we goed nat.. niet alleen door de regen maar ook door het opspattende water. Aangekomen bij Galibi hebben wij onze slaapplek opgezocht. Met z’n 6en mochten wij in een mooi rieten hutje slapen, die van verschillende kanten open was. Dus kans op ongedierte, was best groot haha.. Maar er hingen gelukkig klamboes, zodat ik geen last had van de muggen. Toen we alles hadden geïnstalleerd hebben we een wandeling over Galibi gemaakt. Woooh wat anders.. geen wegen/fietspaden, dus geen auto’s of fietsen. Alleen maar zand, zand en nog eens zand. En ’s avonds? Kun je lopen met een zaklamp, want lantaarnpalen hebben ze ook niet. In Galibi wonen ongeveer 800 mensen. Ze hebben hier een souvenirwinkeltje, schooltje, bibliotheek, hele kleine dierentuin (paar aapjes) en één discotheek. Als ze boodschappen moeten hebben, moeten ze met een bootje naar het vaste land. Erg bijzonder en indrukwekkend hoe de mensen hier leven, maar wel heel chill hoe ze dat hier zeggen haha..
’s Avonds hebben we saotosoep en bakabana gegeten en daarna een dansshow bekeken van een paar mensen die hier wonen. Wij hadden verwacht op een indrukwekkende dans, maar dat viel een beetje tegen. Wel mooi om te zien hoe ze hier samen leven en hoeveel plezier ze er zelf in hebben.
’s Avonds om 11uur was het zover, op zoek naar de grote schildpadden. Met het bootje zijn wij naar de plek gevaren. Daar aangekomen moest iedereen muisstil zijn. Onze gids Sergio liep voor op.. en al snel hadden wij één schildpad gespot. We hebben gezien hoe ze eieren leggen en hoe dit proces verloopt. Wat een bijzondere grote dieren, ongeveer 1.20 meter lang!.. die wel rond de 80 eieren leggen. We hebben in totaal ongeveer 4 schildpadden gespot. We hebben nog even gewacht om te kijken hoe ze terug het water in gaan, maar dit duurde ons te lang. Dus weer terug in het bootje en lekker ons bedje opzoeken. Ook in ons hutje hadden we geen lamp, dus alles met de zaklamp haha..
Het bed was even wennen en het matras was erg dun, maar toch heb ik redelijk goed geslapen. De volgende ochtend hebben we heerlijk ontbeten met pannenkoeken en brood. Het was helaas een regenachtige dag, dus we hebben daarna niet meer zoveel gedaan. Tijdens de terugreis hadden we op de boot geluk met het weer, dus we konden allemaal droog de bus in stappen en terug naar huis rijden. We waren lekker optijd thuis, zodat ik al mijn kleren kon wassen en heerlijk kon douchen!
Lekker bij gekletst met de meiden die een heerlijk filmweekendje hebben gehad haha.. en daarna op tijd naar bed, zodat ik weer fris en fruitig naar stage kon!

Vandaag hebben de leerlingen van mijn klas hun kanjer mee naar huis gekregen en hebben wij nog een leuke groepsfoto gemaakt! Iedereen was trots op zijn/haar kanjer en mijn mentor neemt dit idee mee na volgend jaar! Omdat ze bijna vakantie hebben, hebben ze vandaag vrij weinig gedaan.. Na de pauze mochten ze lekker spelen en heb ik lekker gekletst met een aantal meiden en de klaar-hoek ingericht, zodat wij hier na de vakantie mee kunnen beginnen. Morgen hoeven de leerlingen maar tot
10 uur naar school en komen daarna een aantal ouders langs om het rapport van hun zoon/dochter op te halen. Ik ben erg benieuwd hoe zij dit hier doen.

Woensdag hebben de leerlingen al vakantie en hebben wij met het team een paasbrunch!
Daarna begint ook mijn vakantie! 2 weken lang, hoe lekker is dat!
In deze vakantie hebben wij veel trips gepland en hopen wij op mooi weer, zodat wij lekker kunnen zonnen en wat school dingen kunnen doen.

Leuk om te lezen hoeveel mensen mijn belevenissen lezen!

Groetjes,
Uit het vandaag regenachtige Suri!

• 14 April 2014 - 22:02

Jannie:

Super lisanne wat je allemaal beleefd.
    Lekker hoor twee weken vakantie.
    wat een prachtige foto's heb je op Facebook gezet, super.

groetejes van ons geniet van alle leuke dingen die jullie daar doen.

• 15 April 2014 - 11:35

Robbin :

Ga is aan het werk joh inplaats van vakantie vieren haha veel plezier nog gr oen neefie

• 15 April 2014 - 14:46

Wilma:

leuk om al je verhalen en belevenissen te lezen en geniet maar lekker van je vakantie.
    groetjes uut zuudwolde

• 15 April 2014 - 22:58

Alina:

Wat weer een mooi verhaal, we hadden al ff geskypt zondagavond. Dus was al op de hoogte van je mooie trip. En ja, was voor de zondagavond veel te laat, haha. Ook mooie foto's vooral die van stage.
    Fijne vakantie en veel plezier op je tripjes, Jaloers!!! Dat kennen ze hier niet in Nederland, 2 weken paasvakantie.
    Groetjes en een dikke smok van ons