All good things come to an end. - Reisverslag uit Zuidwolde, Nederland van Lisanne Veen - WaarBenJij.nu All good things come to an end. - Reisverslag uit Zuidwolde, Nederland van Lisanne Veen - WaarBenJij.nu

All good things come to an end.

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

13 Mei 2014 | Nederland, Zuidwolde

Ja.. aan alles komt een eind. Zo hebben wij ons laatste weekend in Suri afgesloten met een mooie trip naar Isadou en Jaw-Jaw. Want aankomend weekend lig ik heerlijk te bakken in Curacao.

Zaterdagochtend zijn we om 8 uur vertrokken met onze gids Noach voor onze trip naar het binnenland. Eerst hebben we ongeveer 3 uur in de bus gezeten om bij Atjoni over te stappen in het bootje. Met het bootje zijn we naar Isadou gevaren, wat ‘Welkom’ betekent. Dit is een vakantie eiland met allemaal mooie houten hutjes, wat dicht bij Jaw Jaw ligt. Op dit kleine eiland wonen een paar mensen die deze mooie plek beheren. Ze wonen in twee kleine hutjes, één hutje waar ze slapen en kunnen douchen en in het andere hutje hebben zij de keuken. Om dit zelf ook mee te maken, hebben wij ook op deze manier geleefd. Ik sliep samen met Ivette, Lisa en Marinda in het hutje ‘Dindaako = kom binnen’. De eerste dag hebben wij samen met een ander groepje een dorpswandeling gemaakt in het dorpje Jaw Jaw. Wauw! Wat mooi en bijzonder om te zien hoe deze mensen/kinderen leven en wonen. Het gehele dorpje bestaat uit zand en houten hutjes waar de mensen wonen. Ze hebben geen internet of winkels, waar zij hun boodschappen kunnen halen. Maar ze verbouwen vooral veel zelf op kostakkers. De mannen werken op de kostakkers en de vrouwen zorgen voor het eten en de kinderen. Tijdens deze wandeling hebben wij veel gezien; vrouwen en kinderen die rondlopen met enorme teilen water op hun hoofd, vrouwen die de kleren wassen op een kei in de rivier en kinderen die buiten rond rennen of zwemmen in de rivier. Geen computers, tabletten, luxe mobieltjes, luxe speelgoed.. maar met elkaar buiten spelen. Tijdens deze wandeltocht hebben we ook gekeken bij een school waar de kinderen van Jaw Jaw en kinderen van andere dorpen naar toe gaan. ’s Avonds zijn we met het bootje op kaaimannentocht gegaan. Echt een succes was het niet, want we hebben geen kaaiman gevangen en we hebben een beste regenbui over ons heen gekregen. Dus het was van korte duur, zodat we ons snel konden douchen en weer droge kleren aan konden trekken. Op zich niet zo raar, want de grote regentijd is hier begonnen.. Na een (koude) douche hebben we nog heerlijk een paar potjes Ligretto gespeeld.

De tweede dag hebben we ’s ochtends een wandeltocht door de jungle gemaakt. Dorus, een man die op het eiland Jaw Jaw woont heeft ons van alles laten zien. Best wel bijzonder en mooi, dat zoveel bomen, planten en blaadjes een medicijn kunnen zijn voor allerlei klachten. Wanneer iemand ziek is in het dorp, zorgen ze allemaal voor elkaar. Met elkaar zoeken ze in de jungle naar de juiste bomen, plantjes en/of blaadjes en geven ze dit medicijn. Na de wandeltocht hadden we een vrije middag en konden we genieten van het zonnetje aan het water. Heerlijk, maar na een paar uurtjes had ik er wel weer genoeg van. Ik heb de beheerder geholpen met het zagen van buizen en nog een lekker potje voetbal gespeeld. ’s Avonds zijn we nog even op spinnenjacht geweest. Deze keer niet vasthouden, maar kijken! De ene was nog groter dan de ander pff.. Zo groot heb ik ze hier nog niet gezien haha..

De laatste ochtend zijn om half 8 al het bootje ingestapt om een bezoek te brengen aan de school in Jaw Jaw. Met elkaar hebben wij een bedrag van ongeveer €1500,- overhandigd. Op onze school (KPZ) hebben wij ieder jaar een kerstactie. Elke klas bedenkt iets om geld in te zamelen. Het totale bedrag wordt verdeeld over verschillende landen/scholen. De school was erg blij met dit mooie bedrag. Met dit geld willen ze de wc's en 'gang' opknappen. Daarna hebben wij onze trip afgesloten met weer een paar uur zonnen!
Het was een gezellige, maar voor mij een zeer rustige trip haha!

Donderdagnacht worden Marinda en ik om 04.00 uur opgehaald om vlak daarna het vliegtuig in te stappen naar Curacao. Vijf dagen lang zon, zee, strand en GENIETEN!!

We komen dinsdag op woensdag nacht weer terug, om dan de laatste anderhalve dag hier nog even te genieten en dan.. het vliegtuig weer in om terug te gaan naar mooi Zuidwolde! ZIN IN!!

• 13 Mei 2014 - 21:00

Alma:

Hoi Lisanne, net even gepraat vis de skype en nu weer een mooi verhaal om te lezen. Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Heel veel plezier in Curaçao, geniet ervan voor volgende week een hele goeie terugreis. Groetjes en tot snel. Liefs Alma

• 13 Mei 2014 - 21:41

Bea:

Hee hoi,

Als je het nu maar vol kunt houden op Curacao. Zon zee en strand. Ik lees dat je nu na een paar uurtjes zonnen er alweer genoeg van hebt haha. Dan het laatste maar GENIETEN. Leuk he dat je zoveel verschillende kanten van 1 land te zien gekregen hebt. Een hele bijzondere ervaring. Wij wensen je een fijne vakantie en hopen dat de zon schijnt als je terugkomt. Wij hebben gisteravond genoten van Marco Borsato. Supermooi!!!!
    Maak er nog wat leuks van
    groetjes Bea

• 13 Mei 2014 - 22:14

Oma:

Dag Lisanne, al weer een toch wel redelijk herkenbaar verhaal , ongeveer 70 jaar geleden speelden wij ook met een oude emmer aan een touw en later gebruikten we dat zelfde touw voor touwtje springen en toen mijn broers groter werden kregen ze een voetbal , zo eenvoudig mogelijk maar we speelden samen met elkaar!!! maar goed jullie hebben met elkaar toch al heel wat gezien en meegemaakt.
    Nu nog naar Curaçao maar zien hoe mooi dat is , uitrusten kan in Zuidwolde wel weer of niet dan/
    Voor jullie samen veel plezier en tot gauw.
    liefs oma.

• 14 Mei 2014 - 02:15

Lisanne:

Jaa Bea.. Ik heb al heel wat mooie filmpjes gezien van Marco! JALOERS!!
    En natuurlijk de leuke groepsfoto!

en oma.. inderdaad zo gaat dat daar nu nog! Was heel mooi om te zien, hoeveel plezier de kinderen hebben met weinig luxe. Uitrusten in Zuidwolde kan even, maar ik heb ook alweer van alles gepland (school, werk..) haha.. Dus het oude leventje pak ik weer lekker snel op, ook wel weer zin in.

Tot snel allemaal!

• 14 Mei 2014 - 11:51

Lidy:

Nou Lisanne weer een mooi reisverslag.
    Heel veel plezier in Curacao. Geniet ervan.

• 14 Mei 2014 - 21:59

Jeannette:

Hallo Lisanne, wat heb je toch al leuke dingen gedaan en vooral nog naar Curacao heerlijk, je gaat net iets te laat want vorige week gaf Marco Borsato daar nog een concert , jammer hè. Heel veel plezier en ga nog even lekker genieten, we zien je volgende week bij Normaal. Groetjes uit Hardenberg.